Bikefitting med Ben Clarson

Bikefitting – en nøkkel til suksess?

Bikefitting, for de som ikke kjenner begrepet, vil si å stille inn sykkelen på rett måte. Mange tenker at dette nødvendigvis gjøres for å oppnå bedre prestasjon, og det er helt korrekt. Men fra et fysioterapeutisk perspektiv er det også helt sentralt ved skadeforebygging. For høyt sete eller for lavt sete, for stor vinkel i kne, for liten vinkel i kne og flere andre faktorer avgjør hvor mye kraft du klarer å produsere, men også hvor utsatt du er for skader.

På et foredrag om styrketrening av , ble det poengtert viktigheten av å unngå skader. Det samme gjelder innen sykkel. Hvis du hele tiden blir satt ut av trening grunnet skader, vil du aldri kunne nå ditt potensiale.

[nivoslide width=”600″ height=”300″ effect=”sliceDown” pauseTime=”2″]
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit1.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit2.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit3.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit4.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit5.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit6.jpg
[/nivoslide]

Når det kommer til bikefitting, så finnes det mange forskjellige “regler” for best effekt på sykkelen. Jeg skal ikke nevne alle disse her, men ved å prøve ut de forskjellige visste det seg at man oppnåde ganske forskjellige resultat.

Nøkkelen til å oppnå best effekt men også forhindre skader ligger i knevinkelen. Ved å justere den innenfor et område på 25-35`vil man kunne produsere mest watt men også redusere sjansen for å få belastningsskader. Hvis man ikke har redskapene og kunnskapen tilgjengelig for å gjøre dette, er det andre gode tips å følge:

[quote]
Tommelfingerregler
[/quote]

  1. Juster setet slik at foten er strak når helen står på pedalen i nederste punkt. Hoftene skal da ikke vugge fra side til side.
  2. Ha cleatsen ved fotballen
  3. Juster setet slik at du kan sitte på seteknutene
  4. Ha setet horisontalt
  5. Man skal kunne se navet på hjulet foran når man sitter og holder i styret.

 

Noen andre tips for å unngå skader:

  • Så sant du ikke er Schleck brødrene, trenger du ikke å presse knærne innover ved sykling. Dette gir økt stress på innsiden av kneet, men også indre strukturer av kneet. Noen mennesker er født til å sykle på denne måten, men de fleste er ikke det. Lurer du på hvorfor du har vondt i knærne? Se om de peker fremover og ikke innover.
  • Å bruke ankelen aktivit for å gjennomføre tråkket (Joe Friele), har vist seg å genere lite ekstra kraft og det er en vanskelig teknikk å lære seg. Noen er født tåspissere, noen ikke. Å endre noe som er biomekanisk naturlig for en person tar lang tid, og når det i tillegg gir lite/ingen effekt kan treningstiden brukes mer effektivt.
  • Ikke ha for stor vinkel i skuldrene, som vil si styret for langt frem. Dette gir økt stress i skuldre, nakke og korsrygg.
  • Tren styrke! Syklister som alle andre har behov for styrke.
  • Bruk hjelm, men bruk også hodet i trafikken.
  • Reflektvest og lykt om vinteren hvis du sykler ute.
  • Slapp av i skuldre og albuer. Strake armer og høye skulder gir økt stress på nakke og skuldre.
  • Prøv å unngå å sitte med for stor kurve i ryggen, få brystet frem og rett ut så godt du kan. Noen av de beste tempo syklistene sitter med helt rett rygg.
Har du flere tips? Post dem i kommentarfeltet så andre kan få gleden av dem.

 

Marius Johansen Wallin – Fotograf Sarpsborg
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.