Bikefitting med Ben Clarson
Bikefitting – en nøkkel til suksess?
Bikefitting, for de som ikke kjenner begrepet, vil si å stille inn sykkelen på rett måte. Mange tenker at dette nødvendigvis gjøres for å oppnå bedre prestasjon, og det er helt korrekt. Men fra et fysioterapeutisk perspektiv er det også helt sentralt ved skadeforebygging. For høyt sete eller for lavt sete, for stor vinkel i kne, for liten vinkel i kne og flere andre faktorer avgjør hvor mye kraft du klarer å produsere, men også hvor utsatt du er for skader.
På et foredrag om styrketrening av , ble det poengtert viktigheten av å unngå skader. Det samme gjelder innen sykkel. Hvis du hele tiden blir satt ut av trening grunnet skader, vil du aldri kunne nå ditt potensiale.
[nivoslide width=”600″ height=”300″ effect=”sliceDown” pauseTime=”2″]
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit1.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit2.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit3.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit4.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit5.jpg
https://www.mariuswallin.no/wp-content/uploads/2011/11/bikefit6.jpg
[/nivoslide]
Når det kommer til bikefitting, så finnes det mange forskjellige “regler” for best effekt på sykkelen. Jeg skal ikke nevne alle disse her, men ved å prøve ut de forskjellige visste det seg at man oppnåde ganske forskjellige resultat.
Nøkkelen til å oppnå best effekt men også forhindre skader ligger i knevinkelen. Ved å justere den innenfor et område på 25-35`vil man kunne produsere mest watt men også redusere sjansen for å få belastningsskader. Hvis man ikke har redskapene og kunnskapen tilgjengelig for å gjøre dette, er det andre gode tips å følge:
[quote]
Tommelfingerregler
[/quote]
- Juster setet slik at foten er strak når helen står på pedalen i nederste punkt. Hoftene skal da ikke vugge fra side til side.
- Ha cleatsen ved fotballen
- Juster setet slik at du kan sitte på seteknutene
- Ha setet horisontalt
- Man skal kunne se navet på hjulet foran når man sitter og holder i styret.
Noen andre tips for å unngå skader:
- Så sant du ikke er Schleck brødrene, trenger du ikke å presse knærne innover ved sykling. Dette gir økt stress på innsiden av kneet, men også indre strukturer av kneet. Noen mennesker er født til å sykle på denne måten, men de fleste er ikke det. Lurer du på hvorfor du har vondt i knærne? Se om de peker fremover og ikke innover.
- Å bruke ankelen aktivit for å gjennomføre tråkket (Joe Friele), har vist seg å genere lite ekstra kraft og det er en vanskelig teknikk å lære seg. Noen er født tåspissere, noen ikke. Å endre noe som er biomekanisk naturlig for en person tar lang tid, og når det i tillegg gir lite/ingen effekt kan treningstiden brukes mer effektivt.
- Ikke ha for stor vinkel i skuldrene, som vil si styret for langt frem. Dette gir økt stress i skuldre, nakke og korsrygg.
- Tren styrke! Syklister som alle andre har behov for styrke.
- Bruk hjelm, men bruk også hodet i trafikken.
- Reflektvest og lykt om vinteren hvis du sykler ute.
- Slapp av i skuldre og albuer. Strake armer og høye skulder gir økt stress på nakke og skuldre.
- Prøv å unngå å sitte med for stor kurve i ryggen, få brystet frem og rett ut så godt du kan. Noen av de beste tempo syklistene sitter med helt rett rygg.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!