Markedsføring for fotografer

Fotosuksess

Fotografer er selgere, skapere, kunstnere, menneskekjennere, nysgjerrige, ivrige, oppmerksomme og arbeidsjern. Fotografer finnes det mange av, og for å lykkes må man beherske markedsføring og salg. Det hjelper å være dyktig, men man kan komme langt med å være middels med gode kunnskaper innenfor markedsføring og salg.

Tenker du over hvordan du synes i markedet? Hva gjør du for å få oppmerksomhet? Hvorfor velger de du jobber med akkuratt deg?

Etter å ha lest mange blogger, sett flere tutorials, sett intervjuer, lest blader med mer ser jeg igjen og igjen typiske oppskrifter for å bli kjent fotograf.

httpv://www.youtube.com/watch?v=xBIVlM435Zg

 

  • Ta mange bilder
  • Twitter og facebook
  • Blog
  • Forum
  • Konkurranser
  • Assistere
  • Egen stil
  • Skriv en bok
  • Delta og holde workshops
  • Få studio

Følger du denne oppskriften er du garanter suksess. Selvfølgelig ikke! Alle disse tiltakene er små skritt i riktig retning. Det tar tid å få et rykte, spre sin fotoglød, få kunnskap og erfaring og tilslutt bli kjent. Å bli en fotograf er et tøft prosjekt og hvis man ikke går inn 100% blir man spist av konkurransen. Dave duChemin skriver i boken sin at fotografering handler 10% om å fotografere og 90% om markedsføring.

 Fotofame

Feed the audience

Fotografering handler ikke alltid om å bli kjent/berømt og tjene penger. For mange er dette en hobby på lik linje med klatring, golf og fotball. Det er noe man liker å gjøre, bruker penger på og har interesse for. Hva du ønsker å gjøre ut av fotograferingen er opp til deg, det viktigste er at du har det gøy.

 

 

Hvilke erfaringer har du gjort deg? Og tips på veien?

 

Fotograf Fredrikstad og Sarpsborg – Marius Wallin

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.