Markedsføring for fotografer
Fotosuksess
Fotografer er selgere, skapere, kunstnere, menneskekjennere, nysgjerrige, ivrige, oppmerksomme og arbeidsjern. Fotografer finnes det mange av, og for å lykkes må man beherske markedsføring og salg. Det hjelper å være dyktig, men man kan komme langt med å være middels med gode kunnskaper innenfor markedsføring og salg.
Tenker du over hvordan du synes i markedet? Hva gjør du for å få oppmerksomhet? Hvorfor velger de du jobber med akkuratt deg?
Etter å ha lest mange blogger, sett flere tutorials, sett intervjuer, lest blader med mer ser jeg igjen og igjen typiske oppskrifter for å bli kjent fotograf.
httpv://www.youtube.com/watch?v=xBIVlM435Zg
- Ta mange bilder
- Twitter og facebook
- Blog
- Forum
- Konkurranser
- Assistere
- Egen stil
- Skriv en bok
- Delta og holde workshops
- Få studio
Følger du denne oppskriften er du garanter suksess. Selvfølgelig ikke! Alle disse tiltakene er små skritt i riktig retning. Det tar tid å få et rykte, spre sin fotoglød, få kunnskap og erfaring og tilslutt bli kjent. Å bli en fotograf er et tøft prosjekt og hvis man ikke går inn 100% blir man spist av konkurransen. Dave duChemin skriver i boken sin at fotografering handler 10% om å fotografere og 90% om markedsføring.
Fotografering handler ikke alltid om å bli kjent/berømt og tjene penger. For mange er dette en hobby på lik linje med klatring, golf og fotball. Det er noe man liker å gjøre, bruker penger på og har interesse for. Hva du ønsker å gjøre ut av fotograferingen er opp til deg, det viktigste er at du har det gøy.
Hvilke erfaringer har du gjort deg? Og tips på veien?
Fotograf Fredrikstad og Sarpsborg – Marius Wallin
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!